Lichaam en Geest

Wanneer deed je voor de laatste keer nog eens iets voor jezelf – en alleen voor jezelf – dat je moraal een boost gaf, je fysiek en mentaal versterkte en je hielp om in één keer vertrouwen te krijgen, zou je dan een antwoord hebben?

Lichaam en GeestStap eens een Dojang of Taekwondo trainingszaal binnen.

Taekwondo is een Koreaanse krijgskunst die de voet en vuist verbindt. Het is een sport die enorme voordelen biedt bij zelfverdediging, maar ook discipline, je leert focussen en een goede gezondheid bevordert.

Fysieke voordelen

Zoals de meeste trainingen, heeft Taekwondo enorme voordelen voor de fysiek van een persoon. Het is een effectieve manier om je lichaam te trainen, uithoudingsvermogen op te bouwen en kracht te geven aan je spieren. Het gevolg is dat je zelfvertrouwen opbouwt en je meer op je gemak voelt in verschillende sociale situaties. Je inzetten voor deze sport resulteert ook in algemeen geluk door het stimuleren van endorfines en serotonines. Het verbetert ook de houding, verhoogt de flexibiliteit, verbetert de spiertonus, behendigheid en reflexen en helpt om je lichaam in vorm te krijgen.

Coördinatie en balansvaardigheden zijn ook natuurlijke resultaten van krijgskunsten.

Psychologische voordelen

Taekwondo-training bestaat uit speciale reeks bewegingen die de intelligentie stimuleert en een student helpt bij het ontwikkelen van een verbeterde hand-oog en lichaam-geest-coördinatie.

Men kan geleidelijk groeien en met de beheersing van specifieke bewegingen levert dit een student een gordel met bepaalde kleur op. De kleuren van de gordel veranderen voortdurend naarmate de student vordert, waardoor hij / zij gemotiveerd, gepassioneerd, geconcentreerd en gefocust blijft.

Respect en zelfbeheersing een van de kernwaarden van de sport. Het leert je niet om te vechten, maar eerder hoe het niet moet.

Naast het fysieke, werkt Taekwondo ook op spiritueel niveau door 5 filosofische principes te helpen verbeteren - Hoffelijkheid, Integriteit, Doorzettingsvermogen, Zelfbeheersing en een Onbuigzame geest.