Wat is Taekwondo?

taekwondo

Als je erover twijfelt om te starten met Taekwondo, heb je misschien wel een aantal vragen  : Wat is Taekwondo? Kan ik deze sport wel aan? Is Taekwondo niet te gevaarlijk? Is Taekwondo ook geschikt voor kinderen en ouderen?...enz.

Taekwondo is een manier van zelfverdediging, een krijgskunst die streeft naar ontwikkeling van lichaam en geest.  Hoewel in België relatief onbekend, is Taekwondo op wereldvlak de meest beoefende krijgskunst. Miljoenen mensen van allerlei leeftijd en ras beoefenen Taekwondo. Sommigen trainen recreatief, als uitlaatklep; anderen trachten door jarenlange toewijding te komen tot sportieve prestaties. Sommige mensen vinden in Taekwondo de ideale manier om als familie enkele dagen per week samen aan sport te doen. Wat jouw persoonlijke drijfveren ook zijn, als veelzijdige krijgskunst biedt onze club, Taekwondoschool.be voor elk wat wils.

Na een debuut als demonstratiesport op de olympische spelen te Seoul en Barcelona, is Taekwondo sinds Sydney 2000 erkend als officiële Olympische discipline.

Taekwondo

TAE KWON DO ?

TAE = trappen met de voet

KWON = stoten met de vuist

DO = weg, levenswijze

Taekwondo betekent dus "de weg van voet en vuist". Veel mensen beoefenen Taekwondo alsof het geschreven wordt als TAEkwondo of TaeKWONdo, waarbij enkel de fysieke aspecten geoefend worden. Taekwondo is echter zoveel meer en zou moeten beoefend worden als TaekwonDO, omdat het een kunst is, een levenswijze.

De belangrijkste onderdelen van Taekwondo zijn :

1) Stijlfiguren of Poomse : een soort schijngevecht in een vast patroon, waarbij de nadruk ligt op techniek en lichaamscontrole.

vb. team poomse

2) Stapsparring of Hanbon Kyorugi : een partneroefening met aanvaller en verdediger.

3) Vrijgevecht of Kyorugi : een gevecht tussen twee partners, waarbij het erom gaat om zoveel mogelijk punten te scoren binnen een bepaalde tijd en gebonden aan strenge regels.

4) Breektechnieken of Kyokpa : het breken van een voorwerp met een bepaalde techniek als test of de techniek goed beheerst wordt.