Waarde van de gordel (tie)

gordel

Wanneer je met Taekwondo begint draag je een dobok (trainingspak). Vroeger bestond er in Korea geen onderscheid tussen de verschillende gordels. Iedereen droeg een witte gordel. Deze diende enkel om je broek te binden. Hoe meer je trainde, hoe donkerder je gordel werd. Het teken van een geoefend taekwondoka was dan ook een vuile, donkere gordel. Vandaag bestaan er verschillende kleuren.

WIT
De beginnende student is zoals een leeg blad. Hij heeft nog geen kennis van Taekwondo.

GEEL
De aarde waarin de plant zich wortelt, net zoals de taekwondoka de basis bij zichzelf vastlegt.

GROEN
De kleur van de plant die groeit en zich ontwikkelt. Ook de leerling begint zich in de Taekwondokunst te ontwikkelen.

BLAUW
De hemel waarnaar de plant groeit. Op dezelfde wijze groeit de leerling in zijn training.

ROOD Het gevaar van de brandende zon, waardoor de taekwondoka gewaarschuwd wordt zijn controle te oefenen en de tegenstander gewaarschuwd wordt om weg te blijven.

ZWART
De combinatie van alle kleuren die duidt op rijpheid en vaardigheid in Taekwondo en tevens het begin van een nieuwe periode waarin je de verantwoordelijkheid draagt voor de reputatie van de dojang, je Sabeom Nim (meester) en de uitstraling van de Taekwondokunst.

Naarmate je een hogere gordel draagt, zal Sabeom Nim ook steeds meer van je verlangen. Je wordt verwacht om voor de lagere gordels het goede voorbeeld te geven. Dit betekent niet alleen harder trappen en stoten, maar je zal ook gevraagd worden om regelmatig assistent te zijn. Door de anderen te helpen, leer je zelf ook belangrijke lessen.

Om een groot Taekwondoka te worden is het belangrijk om de basistechnieken goed te leren omdat deze de basis zijn voor al wat je later leert.

Daarom zijn de eerste maanden waarin je met Taekwondo begint heel belangrijk. Wees niet verlegen om uitleg te vragen, maar doe dit steeds op een beleefde gedisciplineerde manier. Respect voor elkaar en discipline behoren tot de hoofdprincipes van het dojangreglement. De dojangregels vormen mee het karakter van de taekwondoka als zelfbewust en toegewijd persoon. Deze regels vormen dan ook een essentieel onderdeel van Taekwondo.